Jandás játékok: A gyilkosozás

Gyilkosozás szabályai:


A történet egy kisvárosban játszódik ahol ártatlan polgárok tengetik unalmas hétköznapjaikat, míg egy szép holdvilágos éjszaka gyilkosság történik. Másnap reggel a polgárok összegyűlnek, és úgy döntenek kezükbe veszik az igazságszolgáltatást, felderítik ki a gyilkos a városban és igazságot szolgáltatnak...

A szereplők :

Mesélő:

A játék vezetője. Tudja mindenkiről, hogy ki kicsoda. Nagyon oda kell figyelnie, nehogy játékmesteri tévedés miatt a játékosok következtetéseket vonjanak le, ezáltal rombolva a játék értékét.

Gyilkosok:

Feladatuk egyértelmű: gyilkolni kell az ártatlan polgárokat, különösképpen a felügyelőt kell minél előbb eltenni láb alól. A gyilkosok éjszaka gyilkolnak, nappal a többi polgár közé épülve élik életüket, szavaznak és vitatkoznak, vádolnak és védekeznek kedvük szerint. Mivel a városka lakói igen jól képzettek önvédelmi sportban, pl. ajtóbezárás, ezért a gyilkosoknak nincsen könnyű dolguk: csak akkor tudnak gyilkolni, ha a gyilkosok többsége ugyanazt a polgárt szeretné megölni. Ez:

  • 4 gyilkosnál 3,
  • 3 gyilkosnál 2,
  • 2 gyilkosnál 2,
  • 1 gyilkosnál 1, azonos szavazatot jelent.
Abban az esetben ha ez nem jön össze, az illető túlélte a gyilkossági kisérltetet.

Felügyelő:

Ő a város őrangyala. Titokban dolgozik, a polgárok magánéletében vájkál, hogy megfelelő információkat szerezve lebuktassa a mások vesztére törő gyilkosokat. Nem kell mondani, kulcsfigura, a gyilkosok elsődleges célpontja.

Testőr:

Van egy különleges képessége: képes megmenteni bárkit a gyilkosságtól. Ha a testőr véd valakit, akkor azt aznap éjjel nem ölhetik meg a gyilkosok, mégha sikeres is a szavazásuk.

A kezdés:

Kisorsoljuk hogy kinek milyen szerep jut. Tipikusan kártyalapok segítségével. Mindenki megjegyzi milyen kártyát húzott, majd a mesélő mégegyszer elmondja melyik kártyának mi a szerepe. Ezután összeszedjük a lapokat és kezdődhet a játék.

Az első éjszaka, első nappal: Az első éjszakán igazából nem történik cselekvés, csak arra szolgál hogy a mesélő megtudja ki milyen lapot húzott. Mindenki elalszik - becsukja a szemét - majd a mesélő a bevezető szöveg után megkéri a gyilkosokat hogy nézzenek fel, és ismerjék meg egymást. Ekkor akik gyilkos lapokat húztak kinyitják szemüket és megtudják kivel kell majd összedolgozniuk nappal. Játékkönnyítő, de egyúttal játékromboló dolog ha ekkor a gyilkosok "megbeszélik" milyen sorrendben gyilkolnak. Pl. egy gyors körbemutatás az embereken. Majd a gyilkosok elalszanak, felébred a felügyelő, ránéz a mesélőre. Az bólint ha észrevette és a felügyelő is elalszik újra. A végén a testőrrel is megtörténik ez, ha van a játékban testőr. Mindenki elalszik, majd felébred. A nappal rövid, kb. fél perces. Ilyenkor kell összebeszélniük a gyilkosoknak hogy kit akarnak majd megölni következő éjszaka. Ezt különböző jelekkel lehet, pl. kacsintás vagy észrevétlen mutogatás. A polgárok ilyenkor figyelik ezeket és elég könnyen lebukhat vele aki óvatlan.

Az éjszakák: Az éjszakák folyamán a mesélő felsorolja lassan a játékosok nevét. A gyilkosok - mindenki alszik - jeleznek a mesélőnek annál a névnél akit meg akarnak ölni. Pl. kézfeltartás, bólintás, etc. Persze ok sem tudják hogy ki az, akire a társuk szavaz. Fontos, hogy egyértelmű legyen a jelzés és egy körben csak egyszer szavazzon minden gyilkos. Ha nem egyértelmű a szavazás, meg kell ismételni a kört. Miután a gyilkosok végeztek, a mesélő felébreszti a rendőrt, aki rámutat valakire. A mesélőtől egyértelmu választ kap fejrázás vagy bólintás formájában, hogy az illető gyilkos vagy ártatlan. A felügyelő elalvása után a testőr ébred fel. Rámutat valakire - akár magára is - és ha az illető halt volna meg, akkor nem hal meg. Elalszik, és véget ért az éjjel.

A nappalok: Nappal a játék érdemi része. Különböző észrevételek alapján a játékosok vádakat emelhetnek egymás ellen. Ahhoz hogy a vád álljon legalább a játékosok felének támogatnia kell. Ezt követi a védőbeszéd amit a vádlott mond, ha a vád áll. Majd a tárgyalás - szabad beszélgetés következik. Mindenki érvelhet, felszólalhat akárki akárki nevében. pl. rendőr, álrendőr, testőr, stb. címeken. Miután elmondta mindenki a mondanivalóját szavazásra bocsájtódik, hogy a vádlott fel legyen-e akasztva vagy sem. Ha a többség arra szavaz, hogy bűnös, akkor kiesik az illető a játékból és nincs több beleszólása. Ha nem áll a vád, illetve nem találják bűnösnek, akkor további vádjavaslatok hangozhatnak el. Ilyenkor szólalhat fel a felügyelő is, hogy kiről mit tudott meg. Ha akasztás történt, alvás követi: egy nap csak egy embert lehet akasztani. Akit felakasztottak, arról sem tudja senki, hogy az ártatlan vagy bűnös volt, csak a játék végén. A nappalokat éjszakák, azokat újabb nappalok követik.

A befejezés:

A játék véget ér, ha a gyilkosok száma megegyezik a polgárok számával, vagy ha az összes gyilkost felakasztották.

Mesélő bakik: A mesélőnek nagyon kell figyelnie arra, hogy véletlenül se adjon információt a játékosoknak, mert ezzel elrondhatja a játékot. Ilyen információk, pl. hogy mindig többesszámban beszéljen a gyilkosokról, függetlenül a számuktól. Mindig legyen testőr és felügyelő kör, még akkor is ha bármelyik meghalt. Nem mondhatja meg azt sem a mesélő, hogy hányadik kör van, illetve hogy adott illető előzőekben mit mondott, esetleg mást mondd most mint akkor... Nem világíthat rá tévedésekre sem. Arra is figyelnie kell, hogy mikor éjszaka jelez vissza valamelyik játékosnak, ne lehessen megfigyelni a hang, mozgás hangjának irányát.